MEMA 2009: cesta za kulturou Praha – Poprad
Přestože jsou Praha i Poprad vzdálená a velmi odlišná města, přece jen je něco v uplynulých dnech spojilo. Tím něčím byl bohatý kulturní program pod záštitou MEMA (anglicky Middle European Music Academy), která je pod vedením Milana Turkovića, profesora na Vídeňské konzervatoři. Tato akademie usiluje o „poučnou interpretaci evropského kulturního dědictví“ a konfrontuje dva způsoby interpretace – historickou a současnou. Je určená pro odborníky, studenty, ale i pro zájemce z řad veřejnosti.
V obou městech se právě v rámci projektu MEMA a jejich vlastních kulturních programů ( v Praze probíhal festival „Struny podzimu“, v Popradě „Popradská hudobná jeseň“) konalo množství zajímavých akcí. Ve dnech 3. až 7.11. probíhala MEMA v Popradu, jejíž součástí byla nejen vystoupení, ale i tzv. mistrovské třídy pod vedením zahraničních lektorů ze Slovenska, České republiky, Rakouska a dalších krajin, workshopy, debata za kulatým stolem či několik přednášek, např. na téma Rekonstrukce historického barokního tance.
V rámci úvodního koncertu v Popradě jsme dokonce měli možnost shlédnout ukázku barokového tance v tradičních kostýmech. V Praze probíhala MEMA v zkrácené verzi a to ve dnech 9. a 10.11. 2009, přičemž ovšem účastníci nebyli ukráceni o workshopy nebo diskuze, které jsme mohli vidět i v Popradě.
Vrcholem této akce v Praze i Popradě byl závěrečný koncert pod názvem „415 vs 442!“. Tento název v sobě ukrývá hlavní myšlenku MEMy, kterou jsme vzpomínali výše. Ladění 415 Hz je totiž příznačné pro historii, zatímco v přítomnosti se ladí na 442 Hz. Koncert nabídl oba způsoby ladění – historický i moderní. Navíc jsme měli možnost vidět rozdíly mezi historickými nástroji a jejich moderními verzemi (např. fagoty). Pro tento koncert byl již výše zmiňovaný prof. Turković. Připomínáme, že šlo primárně o barokovou hudbu a i když by to mohlo odradit množství účastníků, je nutné připomenut, že baroková hudba je nadčasová a mnoho jejích prvků je možné najít i v moderní hudbě. Na koncertě hrálo množství zvučných jmen, jako např. Sergio Azzolini (fagot), který ukázal, jak fenomenálně a živě se dá zahrát klasická hudba. Na popradském koncertě zažil „standing ovations“ ( v Praze koncert ještě probíhá, proto koncert v Praze nemůžeme hodnotit). Skvělý výkon podala i Pražská komorní filharmonie a další interpreti jako Ulli Engel, Michael Posch, Reinhard Czasch. Mohli jsme si poslechnout skladby od Bacha, Haydna nebo Antonína Dvořáka. Je možné říct, že pro Prahu i Poprad to bylo toto výjimečné vystoupení vrcholem kulturního programu v rámci podzimu.
Další informace o projektě MEMA, jeho protagonistech a i podrobnější informace o jednotlivých koncertech, je možné nalézt na http://mema2009.eu/cz.

| Listopad 10, 2009 | V Střední Evropa